בבית ספר אשכולות בבנימינה
בשנים האחרונות מתברר באופן מובהק הקשר בין ההיבט הרגשי-חברתי להיבט הלימודי ולפניוּת ללמידה משמעותית. נושא ההכלה וההשתלבות של כל תלמידה ותלמיד במערכת החינוך הוא ערך ראשון במעלה. כל אדם שונה מרעהו, כל אחד ניחן ביכולות ולכל אחד צרכים משלו, משאלות ומאוויים, כל פרט בחברה יכול לתרום את חלקו ליצירת תמונה שלמה של חברה, ומכל אחד אפשר ללמוד.
הכלה והשתלבות במוסד החינוכי באות לידי ביטוי במתן מענים מרובים למגוון צרכים בארבע זירות הפעולה. סדרת המענים מאפשרת לכל תלמיד להתקדם ולממש את יכולותיו, למצוא עניין, להרחיב את כישוריו החברתיים ולהעשיר את עולמו הרגשי.
המחויבות האתית להכלתם ולהשתלבותם של כל התלמידים היא אתגר חשוב לצוות החינוכי.
במסגרת ההכלה וההשתלבות בבית הספר "אשכולות" אנו מתייחסים לארבע זירות פעולה מרכזיות במוסד החינוכי: הכלה פדגוגית, הכלה רגשית-חברתית, הכלה ארגונית והכלה סביבתית. החלוקה לזירות השונות אינה דיכוטומית, אלא מאפשרת התבוננות מעמיקה והוליסטית הרואה במוסד החינוכי אורגניזם אחד שלו מגוון צרכים ומגמות.
הכלה והשתלבות במוסד החינוכי באות לידי ביטוי במתן מענים מרובים למגוון צרכים בארבע זירות הפעולה. סדרת המענים מאפשרת לכל תלמיד להתקדם ולממש את יכולותיו, למצוא עניין, להרחיב את כישוריו החברתיים ולהעשיר את עולמו הרגשי.
בית הספר שלנו בחר לתת מענים רגשיים, ערכיים ולימודיים לצמצום הפערים, מתוך תפיסת היסוד של תכנית ההכלה וההשתלבות.
תלמידים מכיתות ג' עד ו' שאותרו כבעלי צורך לביסוס מיומנויות חברתיות, לניהול משברים, לאיפוק ולשליטה בכעסים משתתפים בסדנאות של דר' עינב ורד, מייסדת תכנית ע.נ.ו, שדרך סדנות בקבוצות קטנות שואפת להקנות לתלמידים כלים אישיים פרקטיים ליישום בחיי היום יום.
תלמידים מכיתות א'-ב' שאותרו כבעלי צורך לחיזוק היכולות המוטוריות, הקוגניטיביות והרגשיות, משתתפים בסדנות יחידניות וקבוצתיות על ידי מרפאה בעיסוק.
תלמידים מכיתות ג'-ו' שאותרו כבעלי פערים בתחום שטף קריאה ודיוק, משתתפים בשיעורים יחידניים בהובלת ענבל זאבי, מורה מנוסה להוראה מתקנת , בעלת מוניטין גבוה בתחומה, שפועלת על פי שיטת "אלבוים", מתוך רציונל שחיזוק שטף הקריאה והדיוק יפתח אצל התלמיד יכולת הבנת טקסט טובה יותר, ישפר את הישגיו הלימודיים ויחזק את הביטחון העצמי שלו ואת האמונה שלו ביכולותיו.
תכנית נוספת שמופעלת בבית הספר היא "פלונטר": תכנית בת חמישה מפגשים לכל כיתה שבהם שמים דגש על החשיבות של שיח מכבד, כבוד הדדי, הקשבה ושליטה עצמית. בכל מפגש משחקים במשחק אחר שלאחריו עורכים שיח קצר, כל פעם בנושא אחר, בהשראת הפעילות המשחקית.
תוכנית מיינדפולנס
אחת התוכניות הייחודיות בבית הספר שלנו, שעליה חשוב לי לתת את הדגש, היא תכנית מיינדפולנס שהוטמעה בבית הספר כתוכנית ניסיונית להרחבה בשנה הבאה. ארבע מורות הוכשרו להדריך את תכנית המיינדפולנס מתוך חשיבות לייצר מענה שונה, במיוחד לאור התפיסה שהריחוק החברתי וההתמודדות המאתגרת שאיתה נאלצו התלמידים להתמודד בשנתיים האחרונות פיתחו חרדות וקשיים רגשיים בקרב תלמידים רבים.
תכנית המיינדפולנס נכנסה לכיתות כאחת הדרכים לאפשר לילדים להתבונן פנימה, להקנות להם דרכים לרגיעה, להפחתת חרדות, ללמד אותם הכלה ואמפתיה כלפי עצמם וכלפי האחר, ליצור אוירה נעימה ומרגיעה בכיתה.
מהו בעצם מיינדפולנס? מיינדפולנס היא "קשיבות", סוג של טכניקת מדיטציה המתרגלת מודעות לעצמנו ולסביבתנו. העיקרון של מיינדפולנס הוא הפניית תשומת הלב לכאן ולעכשיו ושימוש בכל החושים כדי לחוות את הרגע. שיטת מיינדפולנס לנשימה מסייעת להשתחרר ממצבי מתח וחרדה ועשויה להיות יעילה במיוחד לילדים שחווים מתח לפני בחינות או הופעה בפני הכיתה. במסגרת התרגול, הילדים מתבקשים לנשום נשימות ארוכות וקצובות "לתוך הבטן", תוך מיקום יד אחת באזור הבטן, ויד שניה באזור החזה, והפניית תשומת הלב לנשימה. לא פעם, כאשר אנו נתקלים באדם נסער, כועס או חרד, אנו מציעים לו מתוך אינסטינקט: "תנשום ותירגע". ואכן, מחקרים מוכיחים שכאשר אנו מפנים את תשומת הלב שלנו לנשימה ומבצעים נשימות עמוקות - אנחנו מצליחים להירגע.
כחלק מתכנית המיינדפולנס התלמידים מתנסים בדמיון מודרך, הם מוצאים את עצמם באמצעות הדמיון במקום שעושה להם טוב, נעים ובטוח. לדוגמה: ים, מדבר, מפל מים, החדר שלי וכ"ו...שיעורים אלה שוברים את שגרת הלמידה היומיומית, מאפשרים אוירה אחרת בכיתה ומקנים לתלמידים כלים להתמודדות עם מצבי לחץ, חרדה וכלים לשליטה בכעסים.
התגובות של מרבית התלמידים מחממות את הלב, הם מחכים לשיעורים אלה בקוצר רוח.
כרכזת הכלה והשתלבות וכמנחת תכנית מיינדפולנס, אני רואה חשיבות רבה בהכנסת תכנית זו בכל בתי הספר בארץ.